Fas 3

Titel: Fas 3
Författare: Ann Heberlein
Antal sidor: 24
Förlag: Novellix
 
Bokens första mening:
"Hon lärde sig ljuga tidigt i äktenskapet."
 
Om boken:
"När hon dammtorkar plockar hon ut alla fotografierna som står i vitrinskåpet. Bebisbilderna på flickorna. Konfirmationsfoton. Studentexamen. Döttrarnas bröllopsfoton och bilder på barnbarnen. Ett helt liv, tänker hon, ett helt liv ryms på ett hyllplan i mitt vitrinskåp. Där är jag, tänker hon och ser på bilden av honom och henne, bröllopet i silverram, där är jag och där är han."
 
Anettes ord:
Så här är en novell när den är som allra bäst! En hel historia berättas från början till slut och den berättar också så mycket mer än det som står inom pärmarna. Fint växlande mellan hans och hennes tankar. Jag funderar mycket kring den här boken. Att den tar upp det som många kvinnor kämpar med i förhållande, i arbetslivet, familjelivet, samhället, sjuk, rehab och åldrevården... Jag blir arg och jag blir vemodig, sorgsen. Men den väcker också hopp - för inte kan hon väl...
 
Ord som fastnade:
"Han är snål. Med pengar. Med sig själv. Snål. Det är det ord som bäst sammanfattar honom, tänker hon." (s.14)
 
 
Mitt ex:
Köpt HÄR, men finns också bla. HÄR och HÄR

Kommentera här: