Gratulerar till din förgörelse

Titel: Gratulerar till din förgörelse
Författare: Hiromi Itō
Antal sidor: 159
Förlag: Wahlström & Widstrand
 
Bokens första mening:
"Titta, ett ben."
 
Om boken:
"Under 70- och 80-talen gjorde sig Hiromi Ito ett namn för sin feministiska poesi. Hon tog upp ämnen som den japanska dikten aldrig tidigare rört vid, inte minst moderns ambivalens mellan avsky och kärlek i förhållande till sitt barn. Men hennes poesi tog också i anspråk en subjektivitet, ibland uttryckt som självsvåldighet, i förhållande till den patriarkala traditionen. Den japanska poesins starka förhållande till vers och form bröt hon upp i en prosapoesi som likafullt anses vara musikaliskt precis. En poesi fängslande i de stora linjerna såväl som i de små detaljerna."
 
Anettes ord:
Det är mörkt, syniskt, symboliskt och ibland groteskt. Men mest sorgligt.
 
Ord som fastnade:
"Vi gick ut och åt sushi då och då, men det var alltid jag som tog notan. Om det skulle vara på det sättet, var det samma sak som att gå ut och äta sushi ensam, så jag bestämde mig för att inte förvänta mig sushi av nästa man." (s. 39)
 
Mitt ex:
Lånat på biblioteket, men finns också bla. HÄR och HÄR

Kommentera här: