En fest för livet

Titel: En fest för livet
Författare: Ernest Hemingway
Antal sidor: 235
Förlag: Bakhåll
 
Bokens första mening:
"Och så det dåliga vädret."
 
Anettes ord:
Jag förvånas över hur enkel och vardaglig bokens innehåll är, stundtals långtråkig med poänglösa anekdoter för en läsare som inte imponeras av inblicken i de kända kulturpersonligheternas sammankomster. Men ändå fäster sig orden och Hemingways karisma är förförande. Jag märker ut helt briljanta meningar med små post-it-lappar och när jag slår ihop boken är den randig som en färgglad zebra från allt som jag vill minnas. Om jag fick teleportera mig tillbaka till ett stimmigt café i Paris under 1920-talet hade jag gladeligen hängt med Hemingway och hans vänner.
 
Ord som fastnade:
Så mycket, så mycket... jag väljer att plocka ut det som rör hans författarskap:
 
"Novellen skrev sig själv och jag hade svårt att hinna med i tempot" (s. 11)
 
"Du tillhör mig och det gör även hela Paris och själv tillhör jag detta skrivhäfte och denna blyertspenna." (s. 11)
 
"Jag hade redan lärt mig att aldrig tömma mitt skrivandes brunn, utan alltid sluta medan det ännu fanns något kvar djupt nere i brunnen och låta den fyllas på över natten av de källor som närde den." (s. 46
 
"Sedan jag börjat spalta upp mitt skrivande och göra mig av med alla svagheter och försöka skapa istället för att beskriva hade det känts underbart att skriva." (s. 115)
 
"Skriv den bästa novell du kan och skriv den så okonstlat du kan." (s. 138)
 
"Vissa dagar gick det så bra att man lyckades återskapa landskapet så att man kunde vandra in i det..." (s. 148)
 
Slutligen vill jag inflika Patrick Hemingways förord:
" ...Nu när jag har försökt att förbereda er inför det, kommer här min fars sista stycke professionellt skrivande, det egentliga förordet till En fest för livet: "Denna bok innehåller material från mitt minnes och hjärtas remises. Även om det förra har mixtratsmed och det senare inte existerar."
 
Mitt ex:
Lånat på biblioteket, men finns också att köpa exempelvis HÄR och HÄR

Kommentera här: