2 handböcker: Tre enkla regler - finns inte - en romanskola samt Konsten att skriva en bästsäljare

Jag beställde hem två stycken böcker från biblioteket som lockade. Den ena via titeln: Tre enkla regler - finns inte - en romanskola av Elisabet Norin och den andra på grund av att flertalet svenska författare får komma till tals och berätta sin historia: Konsten att skriva en bästsäljare av Lina Wennersten och Katarina Lagerwall. Jag övervägde vilken av dem jag skulle skriva om här, men kom till sist fram till att jag nog bör nämna dem båda lite kort. (mest för eget syfte att föra in dem på listan över lästa böcker i år)

Tre enkla regler - finns inte - en romanskola - Boken är framför allt ett utmärkt lexikon, med tydligt indelade element om hantverket. Lite tradig att ta sig igenom, hade gärna sett den i en förkortad version, men ändå ett nyttigt uppslagsverk att ha i bokhyllan. Även praktiska skrivövningar finns att inspireras av. I olika omdömmen har jag sett att läsare retat sig på faktafel i boken, vilket även får mig att höja på ögonbrynen. Jag förvånas att detta gått igenom en korrektur. Särskilt irriterande är det när bokens syfte är att vara en handbok att förlita sig på. 

Låt mig även nämna den andra boken lite kort: Konsten att skriva en bästsäljare. Här får läsaren bland annat ta del av framgångsrika författares egna erfarenheter och olika förhållningssätt till skrivandet. Även detta faller tillbaka på min egen syn på skrivandet: att gå sin egen väg. Det kan skänka en styrka att läsa om hur även etablerade författare besitter vitt skilda åsikter och att det ändå har gått väldigt bra med skrivandet. tex skriver Jan Guillou synopsis, medan Inger Frimansson absolut vägrar. Intressant att se hur båda arbetssätten ändå är framgångsrika. Det gäller bara att hitta det arbetssätt som fungerar för var och en.

Kommentera här: