Århundradets kärlekssaga - Märta Tikkanen

Jag viker försiktigt undan omslagspappret och lyfter vördnadsfullt på de gulnade pärmarna. Min mor har fått tag på en tidig utgåva av Århundradets kärlekssaga från ett antikvariat och jag fylls av kärlek över de timmar, dagar, som hon lagt ner på jakten. Det är vår kärlekssaga: omtänksamhet. Märtas är däremot något helt annat. Sorg, oro, besvikelse, missbruk och svek. Men ändock kärlek. Så smärtsamt och naket nedpräntat i denna bok. Jag läser den utan att att svika den med blicken en enda gång.
 
Om jag inte hade älskat dej
så oerhört
och alltid hade trott
på dina ord
om att dethär var sista gången
definitivt och oåterkalleligt
allra sista gången
du drack
så hade det kanske varit lättare
att stå ut med
de gånger som kom sen...
 
-från s. 62 ur Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen-
 
kanske finns på Bokus, annars kan du köpa fragmenten: HÄR

Kommentera här: