som hund som katt

Titel: som hund som katt
Författare: Per Nilsson
Antal sidor: 119
Förlag: rabén&sjögren
 
Bokens första mening:
"Hund går i koppel, går fint bredvid matte eller husse."
 
Anettes ord:
Ännu en bok av Per Nilsson - jag blev hooked! Ungdomsböcker ligger mig varmt om hjärtat och jag läser dem gärna och ofta. Den här var, till skillnad från de förra, riktad till ännu yngre läsare enligt min uppfattning. Författandet är oklanderligt, det är rart och det är rörande. Jag imponeras djupt över hur Per Nilsson lyckas skriva en hel bok utan att könsidentifiera huvudpersonerna. Inte ett "hon" eller "han". Inte heller ett "hen". Applåder till detta! Det är sådant här skapande som jag går igång riktigt rejält på! I bokens sista sidor avslöjas till slut könet på "du", men jag önskar faktiskt att det hade varit osagt.
 
Ord som fastnade:
"Jag har sett dig sova, tänkte jag."
 
Mitt ex:
Lånat på biblioteket, men finns att köpas bla HÄR, och  HÄR

Kommentera här: