Allt eller inget

Titel: Allt eller inget
Författare: Simona Ahrnstedt
Antal sidor: 417
Förlag: Bokförlaget Forum
Ljudbok: Bonnier Audio
 
Simona Ahrnstedt kan konsten att skriva på sådant sätt att boken försvinner ur handen och en film spelas upp framför mina ögon. Orden, eller språket är inget jag tänker på, de är endast nyckeln till playknappen i mitt inre. Jag har läst alla hennes böcker som utspelas i överklassens Stockholm, men just Lexia från Allt eller inget, blir ingen favorit. Hon är hopplöst osäker och nojig, hennes vanligaste replik är ett underlägset tack. Kanske blir hon helt enkelt en lite för vanlig typisk kvinna från dagens Sverige för att jag skall känna äventyrets spänning i boken. Men jag tror också att Lexia ger röst åt många av sina läsare och att detta är själva tanken med hennes litterära födelse. Som alltid ger Ahrnstedt en känga åt patriarkatet medan mannen som faller för hjältinnan är feminist och härligt sexig. Men huvudtemet den här gången är ändå kroppsidealen. Bra så. Dock blir tonen lite lätt undervisande, genom dialog och monolog knäpper författaren läsaren på näsan och jag blir gång på gång irriterad och uttråkad över informativa utläggningar som i mina ögon är självklara. Boken kommer helt enkelt för sent för att vara nytänkande. Med det vill jag inte säga att diskussionen inte är viktig, för det är den. Och jag är tacksam för att Simona ägnar en hel bok åt att blottlägga mansgrisar, rikta strålkastarna mot modeindustrin och ifrågasätta sundhetshetsen. Detta kan vi inte höra nog av. Vi skall lyfta ämnen som dessa och fortsätta tjata tills varenda fossil vänt blicken mot framtiden. Men vi läsare är inte novisa och vill inte heller bli klassade som sådana.
 
PS! Simona har en riktigt bra blogg som du hittar HÄR (har tyvärr inte uppdaterat sedan februari 2017)
PS2! Simona: jag vill gärna följa Siri i en egen bok!
 
Mitt ex:
Lyssnat via Nextory, men finns också bla. HÄR och HÄR som inbunden bok

Kommentera här: