Att skriva

Titel: Att skriva
Författare: Stephen King
Antal sidor: 299
Förlag: Albert Bonniers Förlag
 
Anettes ord:
Vi diskuterade den här boken på skrivkursen och det rådde minst sagt delade meningar om den. Själv tycker jag att den är mycket läsvärd. Visst kan jag hålla med vissa kursare om att den första delen - om barndomen, kan vara lite sövande. I alla fall för någon som inte idoliserar King. Dock såg jag även att den här delen tillförde något till skrivandet konst. Jag får en inblick i hur enträget skrivande till slut skapar en författare. Kärnan av boken, skrivandets redskap är väldigt givande. Jag håller visserligen inte med om allt och kommer inte heller anamma alla råd, men jag finner det alltid upplyftande att få läsa om hur andra författare går till väga i skrivprocessen. Hans syn på första utkastet är också något vi delar och något som jag får kämpa med då jag som elev på skrivarkurser oftast skriver med helt öppna dörrar. King menar istället att det här första känsliga stadiet borde finnas enbart för författarens ögon. Först efter redigering, ofta reducering och en ordentlig genomläsning med korrektur och tillägg är manuset moget att motta åsikter i form av utomstående läsare.
 
Jag lyssnade på ljudboken och kommer därför inte dela med mig av citat, första meningen i boken och så vidare, då jag inte har skriften framför mig.
 
 
Mitt ex:
Lyssnade på ljudboken via Nextory, men finns också att köpa HÄR och bla. HÄR

Kommentera här: