So sad today

 
 
Titel: So sad today
Författare: Melissa Broder
Antal sidor: 252
Förlag: Bokförlaget Daidalos
 
Bokens första mening:
"Att sätta ett barn till världen utan dess samtycke verkar oetiskt."
 
Anettes ord:
Jag är fylld av beundran inför modet som Melissa Broder bär på. Boken är nämligen smärtsamt ärlig och saknar all form av filtrering. Hon fläker ut sin själ och innersta tankar. Hon står naken inför oss och bjuder in till njutningar och synder. Dörren är vidöppen, även till de mörkaste vråna. Något kapitel får mig att rodna över den totalt ocensurerade oblygsamhet som härjar i texten, ett annat kapitel för mitt hjärta att värka. Allra bäst är det näst sista kapitlet där hon skriver om sitt äktenskap till en man som aldrig är helt frisk. Här känner jag en rörande kärlek och en sårbarhet, men också en respektingivande styrka.
 
Trots att boken behandlar tunga ämnen som ångest, depression, missbruk och ätstörningar, anas ändå ett ljus som kanske är starkare än hos de flesta. Melissa Broder talar högt om sina ångestladdade tankar och på ett sätt gör det att hon lättare kan njuta av livets glädjeämnen. För trots alla mörka tankar kan hon ändå omfamna dem med en svart humor.
 
twitterkontot som startade allt och ligger till grund för boken: @sosadtoday
 
(Det är inte ofta jag bryr mig om att infoga en bild på bokomslagen, trots att de ofta är iögonfallande, men omslaget för den svenska översättningen är verkligen one of a kind! Hyllningar till Pelle Sjödén!)
 
Ord som fastnade:
"Jag vet att jag kommer kyssa min man med sluten mun igen, vid något tillfälle. Jag vet att jag till och med kommer att kyssa honom med slutet hjärta." (s. 226)
 
Mitt ex:
Lånat på biblioteket, men finns också att köpa bla. HÄR och  HÄR

Kommentera här: